FAQ


Staat het antwoord er niet bij?

  1. Welkom bij Parkeermatch
  2. Informatie voor huurders
  3. Je account beheren
  4. Parkeerplaats verhuren
  5. Aanvragen en boeken
  6. Geld betalen en ontvangen
  7. Recensies
  8. Belasting en verzekeringen
  9. Vragen over de website
  10. Ik heb een andere vraag

1. Welkom bij Parkeermatch

Wat is Parkeermatch?

Parkeermatch is dé ontmoetingsplaats voor particulieren met een eigen parkeerplaats en degenen die een goede, betaalbare parkeerplaats zoeken. Eigenaren van een parkeerplaats zijn vaak van huis om in een andere stad of dorp te werken. In de woonplaats van de eigenaar van een parkeerplaats zijn er juist weer mensen op zoek naar een betaalbare parkeerplaats. Vaak hebben zij moeite een geschikte, betaalbare plaats te vinden en zijn volledig afhankelijk van de beschikbaarheid en prijzen van gemeenten en commerciële parkeergarages. Parkeermatch biedt het betrouwbare en betaalbare alternatief door particuliere eigenaren van een parkeerplaats te koppelen aan huurders voor een parkeerplaats.

Als huurder kan je een plaats van tevoren boeken, zodat je niet eindeloos rondjes moet rijden voor een plaats. Ook stimuleert Parkeermatch eigenaren van een parkeerplaats de prijzen onder de gemeentelijke en commerciële tarieven in de buurt te houden, zodat je als huurder goedkoper uit bent voor een parkeerplaats. Je hoeft ook niet continue de parkeermeter bij te vullen en nerveus op je horloge te kijken. Bovendien zijn er geen vervelende parkeerwachters die je portemonnee lichter maken als je een seconde te laat bent!

Als eigenaar verdien je extra inkomsten aan het verhuren van jouw parkeerplaats. Normaal gesproken staat je parkeerplaats leeg als je met jouw auto van huis bent. Nu kan je extra bijverdienen door op de momenten dat je je eigen parkeerplaats niet gebruikt, deze te verhuren via Parkeermatch. Het verhuren van je parkeerplaats vermindert de waarde van jouw onroerend goed (de parkeerplaats) niet. Ook als je altijd al ondernemer heb willen zijn, maar de stap te groot voor je was, is dit jouw veilige mogelijkheid om jouw eerste stappen op ondernemerspad te zetten. Verhuur je je parkeerplaats regelmatig, dan kan je door jouw bijverdiensten wellicht een extra welverdiende vakantie betalen!

Boven de voordelen voor de huurder en de eigenaar zijn er nog maatschappelijke voordelen die Parkeermatch realiseert: het verminderen van de parkeerdruk in Nederland, het verminderen van schadelijke uitstoot van CO2, het delen van elkaars bezit in plaats van alles voor eigen consumptie te gebruiken en nieuwe contacten opdoen met mensen om je heen.

Wat is onze filosofie?

Parkeermatch sluit aan op wat wel de 'deeleconomie' wordt genoemd. De deeleconomie staat gedefinieerd als: ‘een wijze van productie en distributie van goederen en middelen die het delen en collectief consumeren van onze overvloed mogelijk maakt.’

De deeleconomie verbindt in zich zelf tegelijkertijd ideeën uit verschillende historische stromingen die op zich zelf niet zaligmakend bleken of blijken. Deze stromingen en ideeën daar uit zijn bijvoorbeeld:

  • de vrije markt: de overdracht van goederen gebeurt vrijwillig
  • communisme: goederen behoren toe aan de gemeenschap
  • sociologie: mensen maken altijd deel uit van een groep, dat is onze natuur
  • positieve psychologie: mensen hebben de behoefte aan delen, helpen maakt gelukkiger en de gelukkige mens is productiever

Hoe handig is het goederen te bezitten, die je amper gebruikt en je gemakkelijk kan delen met anderen die geen tijd/zin/geld hebben ditzelfde goed aan te schaffen?

Parkeermatch voorziet precies in die behoefte: je bent 5 dagen per week van huis, je parkeerplaats is onbenut, buiten staan mensen op de stoep geparkeerd. Elkaar koppelen in persoon gaat vaak niet, omdat je elkaar niet kent.

Parkeermatch helpt aanbieders en vragers de druk op de buitenruimte te verminderen. Duurzaamheid en sociaal in het gebruiken en delen wat je al bezit.

Waarom bestaat Parkeermatch?

Parkeren in elke stad van enige omvang in Nederland is een crime. De overheid ziet autobezitters als melkkoe en hanteert enorme, belachelijke parkeertarieven. Tegelijkertijd neemt het aantal parkeerplaatsen in elke stad af.

Parkeermatch zorgt ervoor dat eigenaren van een parkeerplaats en huurders op een eenvoudige, overzichtelijke wijze aan elkaar worden gekoppeld. Als de overheid niet regelt dat parkeergelegenheden worden uitgebreid en prijzen worden verlaagd, doen wij van Parkeermatch het wel!

Het voordeel voor de huurder is geen stress bij het vinden van een parkeerplaats op de plaats van bestemming. En je betaalt ook minder dan de gemeentelijke tarieven.

Het voordeel voor de eigenaar van een parkeerplaats is wat extra inkomsten op een stuk onroerend goed dat voorheen minimaal werd benut.

Hoe zijn wij begonnen?

Oprichter Shashi Baidjoe discussieerde op een koude winterdag in maart 2013 met een klant waarom bedrijven hun garages niet openzetten in het weekend tegen een aantrekkelijk tarief voor het winkelend publiek in Rotterdam. Zoveel leegstaande parkeerplaatsen, terwijl de parkeerdruk buiten erg hoog is.

Vanuit deze discussie kwam Shashi op het idee op om particuliere parkeerplaatsbezitters te koppelen aan zoekers naar parkeerplaatsen, buiten commerciële garages en gemeenteparkeerplaatsen om. Na het idee te hebben uitgewerkt, is de site www.parkeermatch.nl in oktober 2013 live gegaan.

Waar is Parkeermatch beschikbaar?
Parkeermatch is in heel Nederland beschikbaar.

Dus verhuur je parkeerplaats en laat anderen delen van jouw unieke aanbod!
Op welke Sociale Media kan ik Parkeermatch volgen?
Volg ons op Twitter
Volg ons op Facebook
Volg ons op Tumblr

2. Informatie voor huurders

Welk type voertuig kan ik parkeren op een parkeerplaats?
Op elke parkeerplaats pagina zijn de de voertuigen die de eigenaar van een parkeerplaats accepteert, aangegeven. Dit zijn auto's, fietsen, motorrijtuigen of grotere voertuigen.

Grotere voertuigen zijn bijvoorbeeld bussen, minibussen en de grotere station wagens. Neem direct contact op met de eigenaar als je een grote auto (SUV, station wagen) rijdt en bezorgd bent over de ruimte van de parkeerplaats.

Klik gewoon op "Stel een vraag" of stel jouw vraag tijdens het boeken aan de eigenaar.

Als eigenaar adviseren wij je aan te geven wat de grootte van een parkeerplaats is. Je kan deze informatie kwijt in de beschrijving of in de afmetingen van jouw parkeerplaats. Je kan meer leren over de parkeerplaats door recensies te lezen van huurders die de plek eerder hebben gehuurd.
Wat gebeurt er als ik te laat ben?
Neem zodra je weet dat je te laat zal aankomen op de door jou gereserveerde parkeerplaats, contact op met de eigenaar. Dan weet de eigenaar namelijk hoe laat ze jou kunnen verwachten.

Als de eigenaar fysiek aanwezig moet zijn om jou toegang tot de parkeerplaats te geven (garagebox, elektronische hekken), ga er dan niet vanuit dat zij kunnen blijven wachten totdat je aankomt. Er zal in deze gevallen geen restitutie worden gegeven van het geld als je voor een afgesloten parkeerplaats staat.

Wat gebeurt er als ik de door mij geboekte parkeerplaats niet kan vinden?
Check altijd de route voordat je naar de door jou gehuurde parkeerplaats gaat. Google Maps is de meest populaire gratis routeplanner.

Als je bij Parkeermatch een parkeerplaats boekt, hebben wij standaard een routeplanner voor je aanstaan. Deze geeft de route op van het door jou opgegeven vertrekpunt naar de geboekte parkeerplaats.

Als je in de juiste woonplaats bent aangekomen en je kan het adres niet vinden, neem dan direct contact op met de eigenaar.
Hoe kom ik vanaf de gehuurde parkeerplaats bij het dichtstbijzijnde OV-punt of bestemming?
Check altijd je routes op Google Maps; hierop staan behalve autoroutes, ook fiets en looproutes aangegeven.

OV-informatie op Google Maps wordt steeds beter, echter voor het OV adviseren wij ov9292.nl te raadplegen voor de meest complete, actuele OV reisinformatie in Nederland.

Daarnaast kan je een taxi bestellen - regel dit vantevoren, zodat je niet hoeft te wachten.

Tot slot kan een vriendelijke eigenaar van een parkeerplaats jou een lift aanbieden. Hiervoor mag de eigenaar jou geen geld vragen, aangezien dit dan wordt gezien als illegale taxi-activiteit. De eigenaar mag je alleen geld vragen als hij een taxi-licentie heeft en jou deze kan tonen.
Kan ik een parkeerplaats ook alleen op werkdagen of andere specifieke dagen huren?
Eigenaren van een parkeerplaats geven zelf aan wanneer hun parkeerplaats beschikbaar is. Dat kan 7 dagen per week, 24 uur per dag zijn en soms alleen maar op de donderdag.

Als huurder kan je gemakkelijk de beschikbaarheid van een parkeerplaats controleren door in de kalender de juiste datum en tijdstip aan te geven.

Als eigenaar kan je de dagen waarop jouw parkeerplaats beschikbaar is, eenvoudig wijzigen: als je ingelogd bent, ga dan naar 'Mijn Parkeerplaatsen', klik op de parkeerplaats van jouw keuze en ga via de knop 'Volgende' onderaan het scherm naar de pagina waar je de beschikbaarheid kan wijzigen.

3. Je account beheren

Ik heb de registratie activatie-email niet ontvangen. Wat kan ik doen?
Ga naar https://www.parkeermatch.nl/nl/account/register/resend.html om opnieuw een activatie e-mail aan te vragen. Voeg 'info@parkeermatch.nl' toe aan jouw lijst met veilige afzenders. Het kan zijn dat de activatie e-mail per abuis in jouw spam of ongewenst map is geplaatst.
Ik ben mijn wachtwoord kwijt. En nu?
Ga naar https://www.parkeermatch.nl/nl/account/forgot-pass.html en je krijgt meer informatie over het opnieuw instellen van je wachtwoord. Je moet wel toegang hebben tot het e-mail account waar je je op Parkeermatch mee hebt geregistreerd om je wachtwoord te herstellen.
Hoe werk ik mijn profiel bij?
Log in en ga naar jouw profiel, druk hierna op de knop 'Wijzig profiel'.
Hier kan je je wachtwoord, e-mailadres, bankrekeningnummer en andere accountgegevens wijzigen. Je kan ook een profielfoto uploaden zodat mensen een gezicht zien bij jouw naam. Als je dit nog niet hebt gedaan, kan je ook jouw Facebook-account verbinden met Parkeermatch.
Ik kan niet inloggen op mijn account! Wat nu?
Mogelijke oorzaken kunnen zijn:

  • Je bent je wachtwoord vergeten. Om je wachtwoord opnieuw in te stellen ga je naar https://www.parkeermatch.nl/wachtwoord/reset
  • Jouw gebruikersnaam of e-mailadres zijn niet correct
  • Je hebt CAPS LOCK aan staan en dus wordt jouw wachtwoord niet herkend

Hoe kan ik mijn account deactiveren?
Log in op je account ga naar jouw profiel. Hier kan je jouw account deactiveren. De link voor deactivatie staat rechts onderaan de pagina.

Je zult alleen in staat zijn om jouw account te deactiveren als je geen actieve of toekomstige boekingen open hebt staan en jouw saldo nul is.

Alle parkeerplaatsen worden gedeactiveerd en niet meer getoond in zoekresultaten nadat je je account hebt gedeactiveerd.
Hoe kan ik mijn e-mail adres wijzigen?
Log in op je account en klik rechts onder het zoek-vak op de knop 'profiel wijzigen'.

Op het vervolgscherm wijzig je jouw e-mailadres en klik daarna op de knop 'opslaan' onderaan het scherm.
Hoe kan ik mijn wachtwoord wijzigen?
Log in op je account en klik rechts onder het zoek-vak op de knop 'profiel wijzigen'.

Klik in jouw profiel-overzicht op het linkje 'wachtwoord wijzigen?'. Een venster onder het linkje opent, waarin je tweemaal je nieuwe wachtwoord dient te bevestigen.

Klik tot slot op de knop 'opslaan' onderaan het scherm.

4. Parkeerplaats verhuren

Hoeveel kan ik verdienen door mijn parkeerplaats te verhuren?
Een simpel rekensommetje voor een minimaal scenario:
Je verhuurt jouw parkeerplaats voor 2 dagen per week tegen een dagtarief van EUR 8 gedurende 40 weken. Dit levert je dan op jaarbasis EUR 640 op. Een mooi bedrag om die nieuwe tablet eens aan te schaffen of je geliefde met een weekendje weg te verrassen!

Afhankelijk van de locatie, het aantal parkeerplaatsen dat je beschikbaar hebt en marketing van jouw parkeerplaats kunnen jouw extra inkomsten aardig stijgen.

Hieronder geven wij algemene richtlijnen aan voor het instellen van prijzen; dit is slechts een indicatie om je een beeld te geven. Check altijd zelf in jouw buurt wat de prijzen van garages en publieke parkeerplaatsen zijn om een scherpe aanbieding voor huurders neer te zetten:

  • In de buurt van een luchthaven: € 32 -70 per week
  • In de buurt van een stadion: € 8 – 15 per dag
  • In de buurt van een winkelstraat: € 2,50 – 5,00 per uur
Wie bepaalt de prijs voor een parkeerplaats en wat is een parkeerplaats eigenlijk waard?
Als eigenaar van een parkeerplaats bepaal jij de prijs. Parkeermatch adviseert jou als eigenaar de prijs te bepalen aan de hand van:
  • Faciliteiten die je beschikbaar stelt aan huurders
  • Veiligheid/ beveiliging
  • Afstand tot lokale voorzieningen

Hieronder geven wij algemene richtlijnen aan voor het schatten van de prijs van jouw parkeerplaats. Dit is slechts een indicatie om je een beeld te geven. Check altijd zelf in jouw buurt wat de prijzen van garages en publieke parkeerplaatsen zijn om een scherpe aanbieding voor huurders neer te zetten:
  • In de buurt van een luchthaven: € 32 -70 per week
  • In de buurt van een stadion: € 8 – 15 per dag
  • In de buurt van een winkelstraat: € 2,50 – 5,00 per uur
Hoe bepaalt Parkeermatch de positie van mijn parkeerplaats in de zoekresultaten?
Parkeermatch gebruikt een formule om te bepalen hoe verschillende parkeerplaatsen moeten worden gerangschikt. Wij zorgen ervoor dat de meest relevante parkeerplaatsen hoog in onze zoekresultaten verschijnen. Variabelen die de plek in de zoekresultaten bepalen zijn onder anderen de tevredenheid van eerdere huurders, de afstand en prijs in relatie tot de zoekopdracht.
Ik ga verhuizen. Wat nu?
Markeer jouw parkeerplaats als niet beschikbaar vanaf de datum dat je gaat verhuizen in jouw beschikbaarheidskalender.

Geef de huurders van jouw parkeerplaats aan dat je gaat verhuizen; plaats een bericht mbt de verhuisdatum in de beschrijving van jouw profiel en van jouw parkeerplaats(en). Zorg ervoor dat je de huurders minstens een maand van tevoren informeert over de de annuleringsdatum.

Als je al boekingen hebt geaccepteerd die over de verhuisdatum heen gaan, annuleer dan deze boekingen minimaal een maand voordat je daadwerkelijk gaat verhuizen. Op deze wijze geef je jouw huurders ruim de gelegenheid een andere passende parkeerplaats te vinden.

Geef de nieuwe eigenaar van jouw huis en parkeerplaats aan dat je verdient aan de parkeerplaats via Parkeermatch. Vraag hem of hij wilt dat de verhuur door kan gaan van zijn parkeerplaats. Geef hem aan dat zich eenvoudig kan registreren op Parkeermatch om een extra zakcent te verdienen.
Zijn er andere, niet geld-gerelateerde, voordelen als ik mijn parkeerplaats verhuur?
Jazeker. Als er normaal gesproken geen auto voor je woning staat, kan het naar buiten toe lijken dat niemand thuis is. Een auto die geparkeerd staat voor een woning, staat bekend als afschrikmiddel voor inbrekers.

Elke extra auto die dankzij Parkeermatch op een privé parkeerplaats geparkeerd staat, is een extra auto die niet op de openbare weg staat. Dit helpt de doorstroming van het verkeer.

Hoewel het bijna onmogelijk is om de milieuvoordelen van het parkeren op een privé parkeerplaats te meten ten opzichte van de openbare weg, zijn wij van mening dat Parkeermatch een significant positief effect heeft op het milieu in ons dichtbevolkte land.
Mijn buren klagen erover dat ik mijn parkeerplaats verhuur. Wat kan ik doen?
Sommige bemoeizuchtige buren kunnen jaloers worden als zij ontdekken dat je geld verdient met het verhuren van jouw parkeerplaats. Zij doen dan anoniem hun beklag bij de VVE, een bewonersvereniging of de gemeente.
Vertel je buren dat je jouw parkeerplaats via Parkeermatch verhuurt en dat ook zij goed bij kunnen verdienen via onze site. Verder gewoon negeren.
Wie kan een parkeerplaats verhuren op Parkeermatch?
Iedereen die eigenaar is van een parkeerplaats kan een parkeerplaats verhuren. Je moet als eigenaar wettelijk bevoegd zijn om de parkeerplaats te verhuren. Voorbeelden van parkeerplaatsen die niet toegestaan te verhuren, zijn parkeerplaatsen voor vergunningshouders, parkeerplaatsen op de openbare weg en parkeerplaatsen van een ander.
Als je een woning huurt met parkeerplaats (je bent dus geen eigenaar van de bijbehorende parkeerplaats), controleer dan jouw huurovereenkomst of je de parkeerplaats mag onderverhuren. Als dit niet toegestaan is, neem dan contact op met jouw verhuurder om te proberen een deal te maken waarbij degene van wie jij huurt, ook meedeelt in de bijverdiensten.

Moet mijn parkeerplaats altijd beschikbaar zijn?
Ja, maar dit is geen vereiste.
Dankzij onze overzichtelijke beschikbaarheidskalender kan je zelf bepalen wanneer je exact de parkeerplaats beschikbaar stelt. Zorg er wel voor dat je de kalender altijd bijwerkt, zodat jouw parkeerplaats niet dubbel wordt geboekt door huurders.

Je kan de beschikbaarheid van jouw parkeerplaats op elk moment vanuit jouw dashboard wijzigen.

Als je je parkeerplaats beschikbaar stelt terwijl deze eigenlijk niet beschikbaar is, kan je aansprakelijk worden gesteld voor het extra parkeergeld die huurders hebben betaald. Immers, de huurder heeft gebruik gemaakt van jouw beschikbaarheidsgegevens, heeft betaald en verwacht op jouw parkeerplaats te kunnen parkeren.
Hoe wijzig ik de gegevens van mijn parkeerplaats?
Log in, ga links in het menu naar 'Mijn parkeerplaatsen' en druk voor de betreffende parkeerplaats op het 'potlood' icoontje.
Hoe voeg ik een extra parkeerplaats toe om te verhuren?
Jouw eerste parkeerplaats aanbieden op Parkeermatch is altijd gratis.

Hieronder volgen de prijzen voor de hoeveelheid parkeerplaatsen per maand:

Parkeerplaats nummer

Prijs per maand

2

€ 6,99

3

€ 6,29

4

€ 5,66

5

€ 5,10

6

€ 4,59

7

€ 4,13

8

€ 3,71

9

€ 3,34

10

€ 3,01


Bijvoorbeeld: je hebt 3 parkeerplaatsen die je via Parkeermatch wil verhuren. Dan betaal je:
1e parkeerplaats: € 0
2e parkeerplaats: € 6,99 per maand
3e parkeerplaats: € 6,29 per maand
totaal: € 13,28 per maand

Log in, ga links in het menu onder 'Parkeerplaatsen' naar 'Toevoegen'. Nu kan je de gegevens van een extra parkeerplaats invullen en opslaan.

Nadat je de parkeerplaats hebt betaald, staat jouw extra parkeerplaats direct online in ons totale verhuuroverzicht.
Hoe voeg ik mijn parkeerplaats toe om te verhuren?
Je dient jezelf eerst te registreren.

Nadat je je account hebt geactiveerd, log in, ga links in het menu onder 'Parkeerplaatsen' op 'Toevoegen'. Nu kan je de gegevens van jouw parkeerplaats invullen en opslaan.

Nadat je de parkeerplaats hebt opgeslagen, staat jouw eigen parkeerplaats direct in ons totale verhuuroverzicht.
Hoe deactiveer ik het verhuren van mijn parkeerplaats?
Je kan je account behouden, maar een aangeboden parkeerplaats uitzetten en weer aanzetten c.q. deactiveren en weer activeren wanneer het jou uitkomt.

Log in, ga naar 'Mijn parkeerplaatsen' en vervolgens op het lamp-icoontje "deactiveren". Het lampje is nu grijs gekleurd. Links zie je het label 'inactive' staan.
Zodra een parkeerplaats is gedeactiveerd, ontvang je geen nieuwe aanvragen meer over de betreffende parkeerplaats.

Je kan op elk moment jouw parkeerplaats weer beschikbaar maken voor huurders door nogmaals op het lamp-icoontje te klikken. Het lampje is dan geel gekleurd. Links zie je het label 'online' staan.

5. Aanvragen en boeken

Hoe berekent Parkeermatch de prijs van een parkeerplaats?
De eigenaar van een parkeerplaats bepaalt zelf welke prijs zij hanteert voor het verhuren van haar parkeerplaats. Hieronder volgen de berekeningen op Parkeermatch, zodra de eigenaar haar verhuurprijs heeft opgegeven:

Alle parkeerplaatsen hebben een prijs per uur, dag, week en maand. Deze kunnen allemaal afzonderlijk worden ingesteld door de eigenaar of automatisch door ons systeem. Als de eigenaar een prijs niet per enig tijdsperiode niet invult, dan vult Parkeermatch deze aan met de volgende berekeningen:
  • De dagprijs is 5 maal de uurprijs
  • De wekelijkse prijs is 5 maal de dagprijs
  • De maandelijkse prijs is 4 keer de weekprijs

Hoeveel betaal ik als huurder voor boekingen van verschillende lengtes?
Je betaalt de volgende tarieven:
  • uurtarief: je parkeert minder dan 5 uur, dus tot en met 4 uur en 59 min
  • dagtarief: je parkeert 5 uur of meer, dus vanaf 5 uur en 00 min tot en met 4 dagen, 23 uur en 59 min
  • weektarief: je parkeert 5 dagen of meer, dus vanaf 5 dagen en 00 min tot en met 3 weken, 6 dagen, 23 uur en 59 min
  • maandtarief: je parkeert 4 weken of meer, dus vanaf 4 weken en 00 min
Kan ik de prijs van een boeking veranderen of over de prijs onderhandelen?
Als eigenaar kan je de prijs van een reeds geboekte parkeerplaats niet wijzigen, omdat Parkeermatch via een systeem van directe boekingen werkt. Een boeking is bevestigd zodra de huurder heeft betaald voor een parkeerplaats en je een bevestiging met unieke boekingscode via e-mail hebt ontvangen.

Als huurder kan je wellicht wat onderhandelen over de prijs voordat je de parkeerplaats boekt. Ga er echter van uit dat de eigenaar al een zeer goed tarief voor jou neerzet, welke lager is dan de gemeentelijke en commerciële parkeerplaatsen in de buurt.
Hoe kan ik de data van mijn boeking wijzigen?
Nee, door ons systeem van directe boekingen, kan je de data van de boeking niet wijzigen.
Hoe kan ik een boeking annuleren?
Zowel de eigenaar als de huurder kan een reservering annuleren meer dan 24 uur voordat de boeking start. Annuleren doe je vanuit jouw account als je ingelogd bent:
  • Ga naar 'Mijn boekingen', selecteer de boeking op die je wilt wijzigen
  • Rechtsboven de boeking zie je als je meer dan 24 uur van tevoren wil annuleren de vraag 'Annuleer boeking?' staan. Klik hierop
  • Een venster verschijnt en wij vragen nogmaals jouw password in te vullen, jouw bankrekeningnummer indien je dit niet in jouw profiel hebt opgegeven en de reden voor annulering.
Wij verwerken annuleringen handmatig. Uitbetaling van een annulering doen wij aan het einde van de maand waarin de annulering is gedaan.
Ik ben ontevreden over de parkeerplaats of heb de parkeerplaats nooit gebruikt. Hoe krijg ik mijn geld terug?
Handel snel als je niet tevreden bent of hebt besloten geen gebruik te maken van de door jou geboekte parkeerplaats.

Als je ontevreden bent over de parkeerplaats of service van de eigenaar, geef dit dan aan in een recensie. Je dient je wel te houden aan onze recensievoorwaarden.

Als je hebt besloten geen gebruik te maken van een parkeerplaats en je de parkeerplaats niet meer dan 24 uur voor de boeking start hebt geannuleerd, krijg je geen geld terug.

Annuleren is meer dan 24 uur voor de start van de boeking mogelijk. Dit doe je vanuit jouw account als je ingelogd bent:
  • Ga naar 'Mijn boekingen', selecteer de boeking op die je wilt wijzigen
  • Rechtsboven de boeking zie je als je meer dan 24 uur van tevoren wil annuleren de vraag 'Annuleer boeking?' staan. Klik hierop
  • Een venster verschijnt en wij vragen nogmaals jouw password in te vullen, jouw bankrekeningnummer indien je dit niet in jouw profiel hebt opgegeven en de reden voor annulering.
Wij verwerken annuleringen handmatig. Uitbetaling van een annulering doen wij aan het einde van de maand waarin de annulering is gedaan.
Voorziet Parkeermatch in een parkeercontract die de eigenaar en huurder moeten ondertekenen?
Nee, wij voorzien niet in een fysiek contract. Wel zijn onze voorwaarden van toepassing op alle transacties die op Parkeermatch zijn afgesloten. Onze voorwaarden en overeenkomsten zijn opgesteld door professionele juristen.

Je gaat door middel van de betaling van een reservering en de daarbij behorende bevestiging inclusief unieke boekingscode een overeenkomst aan. Als eigenaar ga je de overeenkomst aan, zodra een huurder heeft betaald en jij een bevestiging per e-mail hebt ontvangen.
Ik ga met een ander voertuig parkeren dan aangegeven bij de boeking, wat moet ik doen?
Laat de eigenaar weten met welk voertuig je komt parkeren.

Als je nog niet weet met welk voertuig je naar de parkeerplaats gaat, neem dan contact op met de eigenaar en geef aan dat je nog niet weet met welk voertuig je komt.

Je kan ook een kopie van de boekingsbevestiging met het unieke boekingsnummer achterlaten op jouw voorruit. Hierdoor weet de eigenaar dat je de juiste huurder bent via Parkeermatch.

6. Geld betalen en ontvangen

Hoeveel bedraagt de commissie voor Parkeermatch en wanneer wordt deze uitbetaald?
Parkeermatch rekent slechts 20% als commissie inclusief BTW. De minimale commissie is EUR 0,50.

Deze commissie is noodzakelijk voor ons om onze dienstverlening te blijven voortzetten en te verbeteren. Onze dienstverlening biedt extra inkomsten aan particuliere parkeerplaats eigenaren en bespaart huurders een flinke hoeveelheid geld ten opzichte van tarieven die gemeentes of commerciële parkeergarages doorberekenen.

Als huurder zie je het bedrag dat je gaat betalen op Parkeermatch inclusief commissie; je krijgt geen extra toeslagen. Geen nare verrassingen in de vorm van extra kosten of opslagen.

Als eigenaar bepaal je een prijs, bijvoorbeeld EUR 2 per uur. Indien een huurder dan bij jou boekt voor 3 uur, vinden de volgende betalingen plaats:

  • de huurder betaalt direct online via iDeal of PayPal het totaalbedrag van EUR 6,00 (EUR 2 per uur * 3 uur) aan Parkeermatch
  • Parkeermatch houdt dit totaalbedrag tot het eind van de maand waarin de boeking eindigt vast i.v.m. eventuele klachten
  • Parkeermatch behoudt EUR 1,20 als commissie (20% van totaalbedrag van EUR 6,00)
  • Parkeermatch maakt EUR 4,80 over aan de eigenaar aan het eind van de maand waarin de boeking eindigt

Het aanbieden van één parkeerplaats op Parkeermatch is en blijft gratis. Bij meerdere parkeerplaatsen betaal je een bedrag per maand.

Hoe kan ik inkomsten halen uit mijn parkeerplaats?
Alle betalingen gebeuren online via Parkeermatch. Jouw deel van de betaling als eigenaar, 80% van de boekingsprijs, wordt aangehouden door Parkeermatch tot het eind van de maand waarin de boeking eindigt.
Welke betaalmethoden kan ik op Parkeermatch gebruiken?
We maken gebruik van een veilige betaalmethode, met volledige SSL gecodeerde veilige betalingen. Op dit moment kan je op twee manieren betalen op Parkeermatch:
  • iDeal
  • PayPal
Wij rekenen geen extra kosten voor welke betalingswijze dan ook.

Als je met creditcard wil betalen, koppel deze dan aan je PayPal rekening. PayPal geeft jou namelijk de mogelijkheid via de PayPal rekening met jouw creditcard te betalen.

7. Recensies

Hoe schrijf ik een recensie voor een parkeerplaats?
1, 7 en 21 dagen nadat de boeking van de parkeerplaats is geëindigd, stuurt Parkeermatch een e-mail naar de huurder. In deze e-mail vragen wij jou als huurder om een waardering in sterren en een recensie over jouw ervaring in te dienen en te delen.

Wat wordt er van mij verwacht dat ik schrijf in een recensie?
Jouw recensie moet een eerlijk weergave zijn van jouw ervaring met de parkeerplaats. Geef opbouwende terugkoppeling. Hiermee help je namelijk toekomstige huurders een goed besluit te nemen.
Bekijk ook onze recensievoorwaarden als je vragen hebt over de inhoud van jouw recensie.

Wat mag ik niet doen in als ik een recensie schrijf?
Recensies die één of meerdere van onderstaande zaken bevatten, zijn niet toegestaan:
  • Hyperlinks of scripts
  • Verwijzingen naar lopende onderzoeken van Parkeermatch mbt klachten over een boeking
  • Negatief commentaar voor een verhuurder die strijdig zijn met de positieve waardering in het aantal sterren
  • Persoonlijk identificeerbare informatie, waaronder echte naam, adres, telefoonnummer of e-mailadres
  • Politiek, religieus of sociaal commentaar in plaats van een echte reactie over de parkeerervaring
  • De recensie of reactie verwijst naar een volledig andere, niet-gerelateerde parkeerervaring
  • Obsceen, vulgair, of racistisch taalgebruik of erotisch materiaal
  • Opruiend taalgebruik
Schendingen van de recensievoorwaarden kan leiden tot een aantal acties, te weten:
  • Het verwijderen van jouw parkeerplaats van Parkeermatch
  • Het inperken van toegangsmodelijkheden tot jouw account
  • Het blokkeren van jouw account
Kan ik een recensie wijzigen als ik deze al heb ingezonden?
Nee, dit is niet mogelijk. Check dus goed wat je schrijft voordat je jouw recensie opstuurt en deelt met anderen op Parkeermatch.
Om welke redenen kan een recensie gewijzigd of verwijderd worden door Parkeermatch?
Recensies worden verwijderd in de volgende gevallen:
  • Een klant heeft een ongeldig e-mailadres of telefoonnummer opgegeven op Parkeermatch. Het opgegeven e-mailadres of telefoonnummer kan niet bereikt worden.
  • Een klant laat per ongeluk een negatieve recensie achter, welke bestemd is voor een andere klant. De klant informeert Parkeermatch over zijn fout, en heeft dezelfde recensie voor de juiste klant achtergelaten.
  • Als een klant door Parkeermatch wordt geblokkeerd, worden alle negatieve beoordelingen verborgen die deze klant heeft achtergelaten.
  • Parkeermatch wordt door een gerechtelijk bevel verordend een recensie te verwijderen.
Ik vind dat ik een oneerlijke of ongepaste recensie heb ontvangen. Wat kan ik hiertegen doen?
In een aantal gevallen gaan wij over tot het verwijderen van een recensie. Dit zijn de gevallen waarin niet aan de recensievoorwaarden is voldaan.

Als je vindt dat je een oneerlijke beoordeling hebt gekregen, heb je de volgende alternatieven:
  • Je kan jouw kant van het verhaal vertellen door hiervan melding te maken bij Parkeermatch middels de knop 'meld misbruik/spam'.
  • Als je denkt dat niet is voldaan aan de recensievoorwaarden, kan je een verzoek bij Parkeermatch indienen door contact met ons op te nemen om de recensie te verwijderen.

8. Belasting en verzekeringen

Is het verhuren van mijn parkeerplaats rechtsgeldig?
Ja, als eigenaar van een parkeerplaats mag je je eigendom verhuren.

Als je niet de eigenaar van de parkeerplaats bent en geen uitdrukkelijke toestemming hebt gekregen dat je de parkeerplaats mag verhuren, moet je toestemming vragen aan de eigenaar om de parkeerplaats te verhuren.
Wat gebeurt er als mijn voertuig beschadigd is tijdens het parkeren?
Parkeren in een garage, op een oprit of vier lijnen is vaker veiliger dan het parkeren van jouw auto op straat. Net zoals het parkeren op een openbare weg of op een commerciële parkeerplaats, parkeer je als huurder op eigen risico. Noch de eigenaar van de parkeerplaats noch Parkeermatch zijn aansprakelijk voor enige schade aan jouw voertuig.

Raadpleeg onze algemene voorwaarden voor meer informatie.

Wat gebeurt er als er is ingebroken tijdens het parkeren?
Als je voor een huis parkeert, bijvoorbeeld op een oprit, is de kans extreem klein dat er wordt ingebroken.

Als er daadwerkelijk is ingebroken, neem dan contact op met de parkeerplaats eigenaar voor meer informatie over het incident. Neem hierna contact op met de politie en vervolgens jouw verzekeringsmaatschappij.

Welke invloed heeft het verhuren van mijn parkeerplaats op mijn inboedel/aansprakelijkheidsverzekering?
Neem ten eerste contact op met jouw verzekeringsmaatschappij voor advies m.b.t. dekkingsvoorwaarden als je je parkeerplaats verhuurt.

Omdat je de parkeerplaats gebruikt voor een commerciële transactie (je krijgt geld betaald), is het mogelijk dat je bent gedekt voor schade, opgelopen door de huurder (aansprakelijkheidsverzekering). Dit verschilt per verzekeraar dus controleer of dit op jou van toepassing is.

Parkeermatch aanvaardt geen aansprakelijkheid voor eventuele schade, diefstal of ander verlies opgelopen door de verhuur van jouw parkeerplaats. Zie ook onze algemene voorwaarden. Natuurlijk helpen wij jou, jouw verzekeringsmaatschappij of de politie in elk onderzoek.
Moet ik belasting betalen over de inkomsten van het verhuren van mijn parkeerplaats?
Omdat je als eigenaar inkomsten genereert over jouw parkeerplaats, moet je dit aangeven bij de Belastingdienst. Een belastingadviseur kan je professioneel advies geven.
Wat gebeurt er als ik een parkeerboete krijg tijdens het parkeren?
Gebruik s.v.p. je gezond verstand bij het parkeren, vooral als de parkeerplaats er vreemd uitziet of niet het bezit lijkt te zijn van hetgeen de eigenaar van een parkeerplaats claimt.

Normaal gesproken staan er borden die aangeven of het illegaal is om te parkeren. Deze borden zijn altijd rechtsgeldig, ook al beweert de eigenaar dat je hier wel mag parkeren.

Als je een parkeerboete krijgt, neem dan contact op met de eigenaar om erachter te komen waarom de parkeerplaats werd verhuurd als hij hier geen toestemming voor heeft. Als de parkeerplaats eigenaar schuldig is en hij weigert desondanks te betalen voor jouw parkeerboete, kan je de boete op hem verhalen.

Laat ons bovenstaande situatie direct weten, zodat wij jouw betaling aan de eigenaar tijdelijk kunnen stoppen tijdens de bemiddeling.

9. Vragen over de website

Hoe kom ik in contact met Parkeermatch?
Door goed de FAQs door te nemen, beantwoorden wij het grootste deel van de vragen die je hebt.

Als je je antwoord echt niet in de FAQ kan vinden, neem dan contact met ons op.

Als je van de pers bent en vragen of informatie nodig hebt, stuur dan een e-mail naar journalist@parkeermatch.nl.
Hoe veilig is de website?
Parkeermatch neemt online veiligheid enorm serieus. Wij maken gebruik van SSL (Secure Sockets Layer). SSL is een manier om verbindingen tussen webbrowser en webserver te beveiligen. Door de verbinding met SSL te beveiligen, wordt de veiligheid op 2 manieren verbeterd:
  1. door versleutelen van de data die tussen de browser en de server wordt uitgewisseld (data encryptie)
  2. door controle of de website waarmee men verbinding heeft wel de website is waarmee men verbinding denkt te hebben (server authenticatie).

Je herkent in je webbrowser een SSL-verbinding aan het webadres in de browser: wanneer de verbinding is beveiligd met SSL, begint het webadres met 'https'.

Data encrypty

In een 'normale' verbinding tussen browser en server, wordt alle data in tekstformaat uitgewisseld en over het internet gestuurd. Kwaadwillenden zouden in uitzonderlijke gevallen deze data kunnen onderscheppen en dus misbruiken. Data encrypty versleutelt de gegevens voordat ze worden verstuurd. Dezelfde kwaadwillenden zouden de data nog steeds kunnen onderscheppen, maar deze is in versleutelde vorm onleesbaar. SSL maakt via internet verstuurde informatie onleesbaar voor derden.

Server authenticatie

De server authenticatie van SSL controleert of de verbinding tussen de browser en de server niet onderweg is omgeleid, bijvoorbeeld naar een server die in handen is van cybercriminelen. Wanneer dat het geval lijkt te zijn, zorgt de SSL-beveiliging ervoor dat de webbrowser een waarschuwing aan de gebruiker weergeeft, dat het SSL certificaat van de website die men probeert te bezoeken niet toebehoort aan de server die men feitelijk bezoekt.

Op de meeste moderne browsers zoals Chrome en Safari, zie je een groene webadres balk met een hangslot. Dit is ter bevestiging dat je op een gecontroleerde beveiligde website bent.
Hoe kom ik in contact met de eigenaar van een parkeerplaats?
Op elke parkeerplaats pagina is er een `Stel een vraag` knop waar je direct een bericht kan sturen naar de eigenaar van een parkeerplaats.

Aangezien elke parkeerplaats wordt beheerd door de eigenaar en niet door Parkeermatch, kunnen wij geen specifieke vragen over een parkeerplaats beantwoorden. Neem direct contact op met de eigenaar via de website.

Ik heb contact opgenomen met de eigenaar maar krijg maar geen antwoord. Wat kan ik doen?
De beantwoording van jouw vraag kunnen wij helaas niet aansturen.

Ga nadat je bent ingelogd, naar 'Berichten'. Je kan proberen hem nogmaals een bericht te sturen.

Als je haast hebt, probeer dan contact op te nemen met een andere parkeerplaats eigenaar om te informeren naar de beschikbaarheid van zijn parkeerplaats.
Kan ik een App voor Parkeermatch downloaden?
Nee, we zijn net gestart met Parkeermatch en willen zoveel mogelijk leren van jou en andere klanten om jouw ervaring zo goed mogelijk te maken. Wel is de website ‘responsive’gebouwd, dus geschikt voor mobiele apparaten zoals jouw mobiele telefoon en tablets zoals de iPad. Hiermee kan je onderweg direct een geschikte parkeerplaats boeken.

Nadat we denken de meeste leerervaringen in de website te hebben verwerkt, zullen wij overgaan tot het maken van Apps voor iOS en Android.
Ik ben een commercieel bedrijf met meerdere parkeerplaatsen. Kan ik deze aanbieden via Parkeermatch?
Parkeermatch is gemaakt voor particulieren met een eigen parkeerplaats en deze graag tegen een kleine vergoeding willen delen.

Als jij onze huurders van concurrerende tarieven kan voorzien en hiermee jouw aanbod op Parkeermatch wil plaatsen, neem dan contact met ons op.

10. Ik heb een andere vraag

Heeft u een vraag welke hierboven niet terug te vinden is? Stel dan uw vraag middels ons contactformulier.

je kunt natuurlijk ook geld verdienen met het verhuren van je parkeerplaats